Can Maçana – era dels Pallers – Els Pallers – El Gerro – El Timbaler – la Plana Llarga – Camí de les Batalles – Can Maçana

Sortida: Can Maçana
Arribada: Can Maçana
  2 h 10 min
Dificultat: Mitjana
  6,5 km

Aquest itinerari porta l’excursionista a descobrir la petita zona dels Pallers. Es tracta d’una zona ben singular dins de la regió d’Agulles. El recorregut comença a Can Maçana i progressa fins al coll de Guirló, des d’on es pot contemplar l’espectacular alçada de les agulles d’aquesta regió en la seva vessant nord-oest. Des d’aquest coll s’agafa el camí que, davallant cap al torrent de la Diablera, va a cercar el camí que uneix el municipi del Bruc amb la zona dels Pallers. Aquest camí, un cop abandonat el torrent, s’enfila fins a trobar l’era dels Pallers. Des d’aquest indret es ressegueix tota la carena descobrint cada una de les roques que constitueixen els Pallers. Al final de la carena s’agafa un corriol que, amb un ràpid descens, va a buscar el camí del Vermell del Xincarró. A prop de la cruïlla dels dos camins es troben dues formacions característiques d’aquesta part de Montserrat, el Gerro i el Timbaler del Bruc. El retorn al punt de partida és per una pista que porta directament al coll de Can Maçana a través del camí de les Batalles.

1. Àrea de Can Maçana 714 m  (397454, 4607383)

L’itinerari es comença a l’àrea de descans de Can Maçana situada al mas del mateix nom. Aquesta àmplia zona fou condicionada recentment per la Fundació Territori i Paisatge de l’Obra Social de la Caixa Catalunya i és gestionada pel Patronat de la Muntanya de Montserrat. Se surt des de l’aparcament pel camí que en la seva part superior en suau pendent s’orienta cap al massís. És el GR172 senyalitzat amb les marques blanques i vermelles. Antigament es coneixia com el camí de la Foradada. A pocs metres d’iniciar la marxa es troba una cruïlla senyalitzada amb un post indicador i un plafó amb les rutes de BTT per aquesta zona. La pista de la dreta porta al Bruc. Cal prosseguir amb la pujada ara més pronunciada per la vessant esquerra del turó del Castell de la Guàrdia. Es comencen a veure marques de sender de gran recorregut GR (blanques i vermelles) i de sender de petit recorregut PR (blanques i grogues).

2. 8 minuts. Mirador i panoràmic 769 m (397810, 4607464)

A l’esquerra del camí hi ha un replà amb un panoràmic d’interpretació de la visió orientada al nord. Es veu els Pirineus, el Port del Comte i el Cadí, a més de gaudir d’una àmplia visió de la comarca del Bages.

3. 13 minuts. Cruïlla de Sant Pau Vell 804 m (398049, 4607266)

A la dreta de la marxa surt una pista àmplia que puja a les ruïnes de Sant Pau Vell i del castell de la Guàrdia. L’església romànica s’ha restaurat recentment. Hi ha un mirador amb un panoràmic interpretatiu de la paret oest de la regió d’Agulles. Se segueix de dret per la pista. Tot seguit es veuen les roques de la regió d’Agulles i al fons, a l’esquerra, la Cadireta i la roca Foradada.

4. 15 minuts. Coll de Guirló – Cruïlla amb el camí dels Pallers 802 m (398173, 4607306)

Inici del Coll de Guirló. Aquest coll és una zona ampla antigament feta servir d’aparcament de cotxes. Hi ha un rètol que indica el camí que a la dreta, en forta baixada, porta a la zona dels Pallers i al Bruc a través del torrent de la Diablera. El rètol no indica que porti als Pallers. A l’esquerra es deixa el camí que continua com a GR172.

5. 22 minuts. Rètol de zona arqueològica 756 m  (398291-4607147)

El camí baixa de forma pronunciada. Poc després, a la dreta, un senyal indica la petita zona on hi ha restes arqueològiques de civilització calcolítica a Montserrat. Des d’aquest indret surt un camí que baixa ràpidament cap al torrent de la Diablera. Al seu inici es troba el megàlit de la Diablera, que assenyala la zona d’enterrament que es troba sota mateix, al costat del torrent, i que és coneguda amb el nom de cova Tapada. En aquest indret, que més que una cova és un abric natural, les excavacions de Joan Maria Casa de Muller al segle XIX trobaren restes ceràmiques i altres estris, juntament amb 8 cranis. Sembla que la cova Tapada era una cambra funerària.

A molts pocs metres del senyal, a l’esquerra, hi ha un petit corriol que porta a un altre abric natural conegut com a cova de les Goteres, on a mitjan segle XX Pere Redón trobà també restes d’una antiga civilització.

6. 26 minuts. Cruïlla amb el camí dels Pallers 707 m (398189-4607000)

Cruïlla amb senyal que indica el camí dels Pallers. El camí de la dreta porta al camí de les Batalles que ve des del Bruc. Cal agafar el camí de l’esquerra. Durant una estona el camí planeja suaument per sota de les Portelles. Un cop passades aquestes hi ha una petita pujada. Quan ja són visibles els Pallers el camí torna a baixar lleugerament.

7. 38 minuts. Cruïlla amb el camí dels Paller  717 m  (398371-4606531)

Nova cruïlla amb senyal indicador. Cal seguir pel camí de l’esquerra. El camí de la dreta és el que uneix el Bruc amb els Pallers. Comencen unes marques blanques i verdes. Vista aèria del Bruc de Dalt. Petita pujada.

8. 45 minuts. Era dels Pallers 763 m (398568-4606488)

Petit replà conegut com l’era dels Pallers enfront de la qual continua, en direcció sud, la carena dels Pallers. Bona vista d’una àmplia part de la regió d’Agulles Des d’aquest indret surt un camí que, resseguint en part el torrent dels Cirerers, porta al refugi Vicenç Barbé.

La carena dels Pallers està formada per un conjunt de roques arrodonides que recorden els antics pallers. Primer es troba la solitària roca de l’Era dels Pallers, després vénen quatre formacions anomenades Agulles de l’Era dels Pallers. Per la seva forma recorden uns queixals. A continuació hi ha les roques dels Pallers del Mal Any. Finalment la carena es tanca amb dues formacions molt característiques: la Tisora, i la Tisoreta. La primera, tal com indica el seu nom, és una roca amb dues puntes; la segona és una roca que té el centre buit en forma de creu.

El nom de Pallers prové d’una llegenda montserratins que conta que per aquests indrets hi vivien uns gegants que molestaven als habitants de la contrada. Aquests pregaren al cel que els alliberés de les malifetes dels gegants. Poc temps després els gegants foren tirats a l’avenc dels Puetons i els seus pallers foren transformats en roques.

Cal seguir un petit camí que, senyalat amb unes marques verdes, ressegueix per baix les diferents roques dels Pallers per la seva vessant oest.

9. 59 minuts. La Tisoreta 765 m (398638-4606107)

La Tisoreta, petita formació rocosa, assenyala el final de la serra dels Pallers. Des d’aquest indret hi una vista aèria que abasta des de les proximitats de Can Jorba, el Vermell del Xincarró i bona part del camí que uneix la Vinya Nova i el Bruc. Cal agafar un camí marcat amb senyals blaus que surt al darrere de la Tisoreta. Baixada pronunciada per un roquissar. Ara les marques, de sobte, són verdes. El camí baixa per un torrent.

10. 1 h 6 min El Gerro 695 m (398596-4606013)

Un cop acabat el roquissar i el torrent, el camí és terrós. A la dreta, entre els alzinars, les cireretes d’arboç i garrics es veu el Gerro. Roca característica per tenir un pont natural que recorda la nansa d’un gerro. Després del Gerro es perden els senyals. Cal seguir fins a cercar un camí que es veu més avall. Baixada pronunciada per una tartera. Tornen a aparèixer les marques blaves.

11. 1 h 13 min Roca del Timbaler del Bruc 635 m (398637-4605873)

Acabada la tartera el camí porta, en baixada suau, a un replà argilós ple de diverses fites. Des d’aquest indret, a l’esquerra, es veu el Timbaler del Bruc, agulla que tanca la part inferior de la serra dels Pallers. És una roca molt apreciada pels escaladors. Darrere queda el Gerro tot i que, al quedar molt frontal a l’observació, no s’aprecia la seva nansa.

12. 1 h 14 min  Cruïlla camí del Vermell del Xincarró 621 m (398646-4605810)

Cruïlla amb el camí que porta a la Raconada i al Vermell del Xincarró. Aquest camí està senyalat amb una marca blanca. En aquest indret hi ha diverses fites i una marca blava indica el camí dels Pallers. Cal seguir agafant el camí de la dreta en direcció sud.

13. 1 h 20 min Pinassa 573 m (398452-4605494)

Petit bosquet de pins. Ara el camí és ample.

14. 1 h 22 min Cruïlla camí de la Plana Llarga 564 m (398445-4605418)

Pocs metres després de la pinassa hi ha la cruïlla amb el camí que, venint de la Vinya Nova i Can Jorba, puja per la Plana Llarga i porta cap a Can Maçana, entre altres indrets. Cal agafar el camí de la dreta. Pujada suau. Pocs metres després el camí fa un giravolt a l’esquerra, però es pot estalviar agafant una petita drecera que de forma natural apareix en sentit de la marxa. Des d’aquest indret hi ha molt bona vista de tota la carena dels Pallers i de tota la Regió d’Agulles.

Pocs metres després, en una petita clariana del bosquet, a la dreta s’incorpora el camí que ve del Bruc als Pallers. Ara el camí gira a l’esquerra.

15. 1 h 41 min Cruïlla amb el Camí de les Batalles 633 m (397783-4606105)

Cruïlla amb el camí de les Batalles que ve des del Bruc. En aquesta cruïlla es troben quatre camins. Cal agafar el camí de la dreta, que està barrat per una tanca de l’Obra Social de la Caixa de Catalunya Fundació Caixa Catalunya. També hi ha un rètol que indica que és el camí de les Batalles. El camí continua pujant.

16. 1 h 50 min Cruïlla 683 m (397839-4606708)

Nova cruïlla. Cal seguir pel camí de l’esquerra, que és el camí de les Batalles. Ara la pujada és més pronunciada.

17. 1 h 58 min Cruïlla 713 m (397670-4606986)

En aquesta cruïlla es proposa agafar el camí de la dreta que, després d’una petita pujada i planejar una estona, comença a baixar fins a arribar a la cruïlla amb el GR172 en la part superior de Can Maçana. El camí de l’esquerra és el camí de les Batalles, que també porta a Can Maçana.

18. 2 h 9 min Cruïlla 723 m (397517-4607398)

Després d’un petit descens el camí arriba a la cruïlla amb el GR172. Cal girar a l’esquerra i baixar cap a la zona de Can Maçana.

19. 2 h 10 min Can Maçana 714 m  (397454, 4607383)