Sortida: Can Maçana
Dificultat: Alta
18,12 km

Recorregut

He qualificat aquesta ruta com a difícil, no per la seva dificultat tècnica, ni pels seus km., sinó pel desnivell acumulat i també perquè és una mica trencacames doncs contínuament s’ha de baixar i pujar.
Com que cal passar en gran part per senders i corriols poc concorreguts i hi ha gran quantitat de trencants i cruïlles, és imprescindible anar amb GPS.

El començament d’aquesta ruta circular és a l’àrea del coll de Can Maçana. Al seu inici, el camí del GR-172 és una pista ampla i amb un lleuger ascens. En breu, arribem al mirador del coll de Can Maçana, on hi ha instal·lat un plafó en el qual podem veure tota la comarca del Bages i el Vallès Occidental amb els Pirineus al fons.

Continuant trobem un trencant a mà dreta que seguim i ens porta a l’antiga església romànica de Sant Pau Vell, datada l’any 1084. Seguim el corriol de la dreta i pujant més amunt, dalt del turó, ens trobem amb les restes de l’antic castell de la Guàrdia o de Bonifaci, documentat l’any 973.

Desfem el camí i tornem a la pista principal i continuem en direcció a la Roca Foradada i la Cadireta, que es veu al fons. Nosaltres, quan arribem a l’encreuament, agafem el camí de la dreta i seguim en direcció al refugi de Victor Barbé, passant el Pas de la Portella que és una estreta canal entre les dues Portelles.
Arribant al refugi, seguim per camí fresat fins un punt del track on hi he posat un “waypoint”, que l’he nomenat (ull! cruïlla). És aquí que ens desviem a la dreta baixant pel corriol del torrent, no tant concorregut i menys fresat i vorejant les cingleres amb molt bones vistes del Bruc. Passem per les coves de l’Arcada, del Cabrit i la del Coll de Mosset. Arribem al Canal del Migdia. Aquí el camí és més fresat i seguim pel Camí del Francesos i sempre pujant, fem una petita aturada al mirador de Mossèn Cinto, que trobarem abans de la forta pujada amb escales amb barana, per assolit el cim de Sant Jeroni 1.236 m.

Amb unes magnífiques i espectaculars vistes és el cim culminant de la muntanya de Montserrat: Les Agulles, Montgròs, Cavall Bernat…

Desfem part del camí fins l’encreuament, seguint les marques grogues la direcció d’El Montgròs continuant per corriol i ens ficarem a dins de la Canaleta de la Salamandra, encaixonats entre les roques per arribar fins el cim de El Montgròs 1.133 m.

Des del cim, que és molt llarg i ample, a l’extrem, podem veure una bona panoràmica de Collbató, El Bruc, etc.

Continuem baixant per l’altre costat seguint les marques grogues.

És el tram de la caminada que més costa de baixar i pujar per canals i torrents ( en alguns trams força drets ens ajudem dels arbres i arrels) això ens ocasiona un gran desgast físic. Durant aquest trajecte passem per la cova de les Pruneres i arribem al Coll del Port o de Porc.

El camí molt fressat baixa passant per la font de Coll de Port, tenim a tocar les verticals parets dels Frares. Continuant passarem per sota de la Roca Foradada i la Cadireta d’Agulles. La Cadireta és un espectacular monòlit de pedra que s’alça sobre nostre i que queda literalment “penjat” al buit.

Si es vol pujar fins el forat de la Foradada hi ha un corriol a mà esquerra que fàcilment ens permet accedir-hi.

Continuant el GR-172 arribem al pàrquing de Can Maçana i donem per acabada aquesta magnifica i montserratina caminada.